Reforma administrației publice, mai mult decât regionalizare – episodul I (capacitatea financiară redusă)
Ultimii ani au adus în scenă, inclusiv ca instrument de campanie electorală, „panaceul” dezvoltării României: „regionalizarea”,
după ce la runda de alegeri locale din 2008 soluția minune pentru
dezvoltare invocată de majoritatea candidaților la o funcție locală a
fost „fondurile europene”. Toți cei care își doreau să fie
primar, președinte de consiliu județean, consilier local / județean ne
vorbeau cu frenezie despre cum o să atragă ei această minune
contemporană: fondurile europene…
În 2012, aceiași candidați (poate și alții în plus) au
schimbat placa zgârâiată și au luat-o pe cea cu regionalizarea… Nu spun
că ea nu este bună, însă dacă ne vom mărgini la asta vom face exact
nimic sau aproape nimic. O gândire coerentă asupra reformei
administrației publice românești trebuie să aibă în vedere prioritar
aspectele legate de desființarea / comasarea acelor unități
administrativ teritoriale – UAT (în principal comune) care nu au
nici un fel de capacitate financiară de a se autosusține, ca să nu mai
vorbim de capacitate administrativă, filosofie care trebuie continuată
cu reformarea sistemului de recrutare în administrația publică, sistem
excesiv de politizat și care produce contraperformanță.
Astăzi ne vom referi doar la desființarea / comasarea acelor unități
administrativ-teritoriale care nu au nici un fel de capacitate
financiară. Majoritatea acestor UAT-uri sunt comune. Deși în unele
cazuri aceste comune nu reușesc să colecteze venituri proprii nici măcar
25% din cheltuielile administrative, pompos numiții „edili” ai
acelor localități continuă să facă cheltuieli enorme în comparație cu
veniturile și să exercite astfel o presiune constantă pe consiliile
județene și guvern pentru a primi pe diverse canale fonduri pentru a-și
acoperi risipa. Deși doar 10% din localități reușesc astăzi să își
acopere din venituri proprii (impozite și taxe locale) cheltuielile de funcționare, România își permite să mențină aproape 3300 de localități în condițiile în care Polonia (folosită mereu ca exemplu) are sub 3000 de localități la o populație dublă și o suprafață mai mare decât țara noastră.
Ce investiții ar putea să facă o comună care nu are bani pentru a-și plăti cheltuielile curente (salarii, telefon etc.)?
Putem vorbi în cazul acestor primării de posibilitatea de contractare a
unor împrumuturi sau de redactare și implementare a unor proiecte din
fonduri nerambursabile pentru dezvoltare? Evident că nu… Singura lor
sursă constantă de venit este județul sau statul. Și atunci de ce să le
ținem în viață? Ca să continuăm să plătim niște neisprăviți în funcții
de „ales local”?
Lipsa capacității administrative
des invocată drept cauză primordială a ratării unor nivele ridicate de
absorbție a fondurilor europene nu se poate corecta din moment de
majoritatea localităților nu au nici măcar capacitate financiară. Așadar, în lipsa unei minime consolidări financiare a localităților (prin comasare), capacitatea administrativă va rămâne pentru cele mai multe comune o himeră.
România nu poate fi prizoniera unor personaje care au sprijinit
apariția în ultimii 10 ani a peste 20 de noi localități falimentare…
Tocmai de aceea, o regionalizare care are ca ținte declarate sprijinirea
unei dezvoltări integrate la nivel național și o mai bună atragere a
fondurilor europene nu poate fi realizată în lipsa unei restructurări a
numărului de unități administrativ-teritoriale astfel încât acestea să
poată mai mult decât simpla acoperire din fonduri proprii a costurilor
de funcționare, să poată să facă investiții și să atragă pentru
dezvoltare „panaceul” mult invocat în campania electorală de la locale din 2008, fondurile europene.
Continuare: blog CatalinCornea.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu